Khamis, 25 Jun 2009

6 Bawah Cekal..Kelasku

Walaupun aku telah menjadi guru selama 17 tahun sejak tahun 1992, namun menjadi guru kelas adalah pengalaman baru. Aku hanya ditugaskan menjadi guru sejak aku pindah ke SMK Tengku Bariah. Tahun 2008 aku ditugaskan menjadi guru kelas 2 Amanah sehingga bulan Jun 2008. Tahun 2009 mulanya aku ditugaskan sebagai guru kelas 1 Harmoni, sebulan selepas itu ditarik kembali. Bermula
14 Jun 2009 aku sekali lagi diminta menjadi guru kelas..6 Bawah Cekal. Bagiku, tugas guru kelas lebih mencabar berbanding dengan tugas lain yang pernah aku pegang seperti Setiausaha Peperiksaan dan Guru Penyelaras Bestari. Hal ini kerana sebagai guru kelas aku bukan sahaja terpaksa menjalani rutin harian seperti menanda kedatangan tapi bermacam-macam lagi termasuk perkara-perkara diluar jangka. Yang paling mencabar aku rasa melibatkan hubungan aku sebagai guru kelas dengan pelajar kelasku. Maklum sajalah, pelajarku datang daripada pelbagai latar belakang sosio ekonomi dan uniknya di sini kelasku mempunyai komposisi kaum yang mencerminkan masyarakat Malaysia - 17 Melayu, 5 Cina dan 2 India.

Tiada ulasan: