Rabu, 2 April 2008

Singapura... Dulu dan Sekarang

Pada Jun 2007 aku ke Singapura setelah sekian lama aku tak ke sana. Kali terakhir aku ke sana kira-kira 20 tahun lalu. Sebenarnya dulu Singapura bukanlah asing bagiku kerana selalu ke sana antara tahun 1984 hingga 1986. Sebenarnya Singapura merupakan persinggahan sekiranya aku ingin terbang ke Jakarta. Maklumlah masa tu banyak kapal terbang yang transit di Singapura sebelum ke Jakarta. Jadi dapatlah tambang murah sikit. Penerbangan popular masa tu ialah KLM, Cuma SD240.00 pergi balik dari Singapura ke Jakarta. Kadar pertukaran masa tu tak jauh beza. SD1.00 bersamaan RM1.12 sahaja. Tujuan aku ke Jakarta adalah untuk bertemu dengan kekasih hatiku yang jadi isteriku sekarang. Dia tinggal di Bandung, Indonesia.Tahun lepas aku ke Singapura untuk mengikuti Adobe Education Leadership Forum atas tugasku sebagai Penyelaras ICT di Cluster School. Dalam perjalanan ke Singapura, aku bertemu dengan pengacara No.1 negara, Aznil Nawawi di Changi Airport. Dia dalam perjalanan untuk bertugas sebagai pengacara Anugerah Planet Muzik di Singapura. Aznil ni sebenarnya sama-sama belajar dengan aku di Universiti Malaya dulu, sama-sama dalam Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran dan tamat pengajian tahun 1985. Apabila selesai belajar, waktu zaman kegawatan ekonomi, ramai siswazah menganggur, aku dimasukkan dalam Siswazah Khidmat Sambilan dan ditempatkan di Pejabat Daerah, Kuala Terengganu. Aznil seingat aku pernah kerja dengan MISC, kemudian pembaca berita dan pengacara Pop Kuiz. Itu yang setakat yang aku tahu. Beberapa tahun kebelakangan dia begitu sinonim dengan Akademi Fantasia sehinggalah dia mengambil keputusan untuk berundur dari acara tersebut tahun lepas.
Berbalik kepada kunjungan aku ke Singapura untuk menghadiri Adobe Education Leadership Forum di samping dapat mengikuti kemajuan dalam pembangunan perisian Adobe, aku juga berpeluang melawat ke Nanyang Girls School untuk meninjau penggunaan ICT di sekolah. Selain itu menonton filem teknologi 4D di Pulau Sentosa dan melihat pemandangan malam melalui kereta kabel di situ.
Membandingkan Singapura dengan 20 tahun lalu sememangnya banyak perubahan yang berlaku dari segi pembangunan. Banyak jalan-jalan yang biasa aku pergi dulu telah berubah wajah. Dulu aku biasa dengan shopping complex di Rochor Road dan Orchard Road. Sekarang lain sangat rasanya. Tapi satu pengalaman yang menakjubkan, tiada trafik jem yang teruk seperti di Kuala Lumpur di negara kecil ini. Harga makanan pula rasanya mahal jika ditukar dalam Ringgit Malaysia kerana kadar pertukaran yang jauh berbeza dari dulu.

Tiada ulasan: